menopauze

Herken jij jezelf hierin ?

· Tikken de kilootjes aan ondanks je niet meer eet dan voorheen en even actief blijft ?

· Kom je vooral bij rond je middel en je billen ?

· Houd je gemakkelijk vocht op ?

· Heb je vaak last van een opgeblazen gevoel ?

· Heb je last van opvliegers ?

· Heb je lichte rugpijn of artritis, gespannen schouders of vage klachten en pijntjes ?

· Voel je je vermoeid en heb je nauwelijks energie ?

· Heeft uw huid de neiging droger, dunner en slapper te worden ?

De overgang vindt heel geleidelijk plaats en gaat gepaard met veel hormonale veranderingen. Deze veranderingen kunnen zich uiten in onder andere opvliegers, een droge, trekkerige huid, slapeloosheid en overgewicht.

De overgang is iets wat vrouwen gewoon moeten ondergaan. Het gaat geleidelijk, maar je ontkomt er niet aan. Je hebt er dus geen invloed op. Waar je wel invloed op hebt, is de manier waarop je in deze periode met je lichaam en je gezondheid omgaat. Daarom geef ik je onderstaande tips :

Gevarieerd blijven eten
Het is erg belangrijk om tijdens de overgang gevarieerd te blijven eten. Vermijd (snelle) koolhydraten en producten met veel suikers. Ga in plaats daarvan voor natuurlijke producten met veel goede vetten en eiwitten (vette vis, avocado, ei). Hierdoor krijg je een stabiele suikerspiegel en ga je buikvet tegen. Door goede producten en gevarieerd te eten verhoog je je weerstand en stimuleer je je vetverbranding.

Eet veel groente
Daarnaast is het ook belangrijk om veel groente te blijven eten. Ik raad je aan om ongeveer 300 tot 500 gram per dag te nemen. Ga vooral voor groene bladgroente, zoals spinazie, boerenkool, prei, groene kool en spruitjes. Probeer eens groene smoothies ! Dit drinkt makkelijk weg en je krijgt snel veel groente (en fruit) binnen.

Blijf bewegen
Kom van je luie stoel af! Dat je misschien minder zin hebt om te bewegen en last hebt van moodswings hoeft niet te betekenen dat je benen ook niet meer werken. Laat de auto staan, neem de trap in plaats van de lift, ga joggen met de hond. Probeer zoveel mogelijk te bewegen! Zo zorg je ervoor dat je stofwisseling beter op peil blijft en breng je je hormonen in balans. Zowel cardio als krachttraining zijn hierbij heel goed om te doen. Je spiermassa neemt tijdens de overgang namelijk af, waardoor je minder makkelijk op gewicht blijft. Probeer daarom de spieren zo goed mogelijk te houden.

Geen stress
Relax! Denk niet aan die stemmingswisselingen. Of de zoveelste opvlieger. Go with the flow. Stress heeft namelijk een grote invloed op de disbalans tussen je hormonen. En dat is nergens voor nodig! Stress is zo ontzettend slecht voor je lichaam. Naast dat je er niet lekker door in je vel gaat zitten en rimpeltjes maakt, is het ook nadelig voor je suikerspiegel. Stresshormonen veroorzaken namelijk schommelingen in je suikerspiegel, waardoor je sneller trek hebt in iets zoets. En probeer je dan maar eens in te houden…

Veel water drinken
Drink minimaal 2 liter water per dag . Hierdoor kun je de opvliegers verminderen, maar zorg je er ook voor dat de afvalstoffen beter uit je lichaam verdwijnen. Ook je huid blijft op deze manier gehydrateerd.

De overgang is dus een periode waar je doorheen moet. Blijf gezond en gevarieerd eten en veel bewegen, zodat je lichaam in vorm blijft, je je weerstand op peil houdt en je vetverbranding stimuleert.

Als je het moeilijk vindt om je lichaam te geven wat het nodig heeft, of je weet niet goed waar je moet beginnen en waar je op moet letten, dan help ik je graag verder !

Nieuwsbrief

ONTVANG 10 HANDIGE GEZONDHEIDSTIPS !!!

Meld je aan op de nieuwsbrief en je ontvangt gratis 10 handige tips om gezond en slank te genieten.