Afvallen en suiker … Wat doen we er mee?

Afvallen en langer jong blijven, beperk suikers !

afvallen en suikerafvallen en suikerafvallen en suikerafvallen en suiker

Dat suiker ongezond is, weet iedereen. Suiker is echter nog heel wat ongezonder dan we denken. Naast gaatjes in tanden en gewichtstoename zorgen suikers (koolhydraten) immers voor versnelde veroudering.

 

Afvallen en suiker

Afvallen en suikers zijn een beetje twee tegenpolen en toch kunnen we niet zonder suiker. Het is een beetje zoals zuurstof : we hebben zuurstof nodig om in leven te blijven, maar zuurstof zorgt er tevens voor dat we vanbinnen verroesten en verouderen. Idem voor suiker : we halen onze energie uit suiker en we kunnen niet zonder dit kleverige goedje, maar koolhydraten versnellen ook het verouderingsproces.

De verschillende vermommingen van suiker

Veel mensen denken dat “dikmakende suikers” vooral afkomstig zijn van koeken, taart, frisdranken en cake, maar ze zien de belangrijkste bron van dagelijkse suikers over het hoofd, een bron die de meeste mensen 2 of 3 maal per dag nuttigen, namelijk brood, aardappelen, pasta en rijst.
De bekendste bestanddelen van suiker zijn glucose (in druivensuiker) en fructose (in fruit). Glucosedeeltjes kunnen zich ook met vele duizenden aan elkaar rijgen, net zoals wagons een lange trein vormen. Zo ontstaat zetmeel. Rijst, aardappelen, pasta en brood zijn allemaal gemaakt van zetmeel en bestaan dus voornamelijk uit lange ketens van glucosemoleculen. Rijstkorrels en spaghettislierten bestaan dus vooral uit suiker !

afvallen en suiker

Hoe suiker ons lichaam doet verouderen.

Glucosemoleculen hebben de neiging te plakken aan de proteïnen (eiwitten) in ons lichaam, waar door deze proteïnen ook meer aan elkaar gaan plakken. Proteïnen zijn de bouwstenen van onze weefsels. Spiercellen, maagcellen of huidcellen : ze krijgen allemaal hun specifieke vorm en functie dankzij de proteïnen waaruit ze opgebouwd zijn.
Zo zorgen de suikerverbindingen tussen bvb de collageeneiwitten in onze huid ervoor dat de huid minder soepel wordt, waardoor we rimpels krijgen. Wanneer er suikerverbindingen gevormd worden tussen de collageen en elastine-eiwitten waaruit onze bloedvatwanden opgebouwd zijn, dan worden de bloedvaten stijver. Hierdoor stijgt onze bloeddruk, een veelvoorkomend verschijnsel bij het ouder worden. Stijvere bloedvaten hebben meer kans om te scheuren. Wanneer dit gebeurt in de hersenen spreken artsen van een hersenbloeding of een beroerte, nog zo’n ziekte waar oudere mensen mee te kampen krijgen.

Het proteïnedieet van Powerslim.

afvallen en suikerafvallen en suikerIn het proteïnedieet van Powerslim worden suikers ook tot een minimum herleid, max 40g/dag. De hoofdmaaltijden bestaan eveneens uit groenten en vlees of vis, bij het ontbijt wordt fruit en magere yoghurt of platte kaas geadviseerd. Niet alleen goed voor een slankere lijn, maar tevens goed voor je gezondheid !
Wil u meer informatie of uitleg, aarzel dan niet en maak een afspraak !

Write a comment

Nieuwsbrief

ONTVANG 10 HANDIGE GEZONDHEIDSTIPS !!!

Meld je aan op de nieuwsbrief en je ontvangt gratis 10 handige tips om gezond en slank te genieten.

</